miercuri, 27 ianuarie 2010

iPad sau iSlate - new "e-print" editorial device

Pana pe la ora 10:00 a.m. puteti sa-i spuneti cum vreti, e device-ul care se zice ca va schimba viata de la scoala, job sau de acasa. O revolutie care se doreste sa schimbe din temelii perceptia si consumul media(ziare, reviste etc.) carti, cursuri, harti, TV, filme, zona de gaming si altele.
Maine in conferinta de presa a celor de la Apple ar trebui sa aflam detalii si sa vedem produsul. Pana atunci avem doar cateva filmulete si poze aruncate pe net:




Steve Jobs-Chief Executve la Apple, omul care a creat iPod-ul sau iPhone-ul, schimband radical industrii precum cea muzicala sau cea de aplicatii zice ca iPad/iSlate este cel mai interesant si provocator proiect al sau (cateva din declaratiile sale: "This will be the most important thing I’ve ever done", "The new products we are planning to release this year are very strong, starting this week with a major new product that we’re really excited about"). Si cred ca ar trebui sa il credem.

Pana acum se stiu cateva lucruri despre noul gadget. Pe internet umbla zvonuri ca cei de la EA Games au lucrat pentru a optimiza capacitatile de gaming, cea ce arata ca noua tableta se vrea a fi mai mult decat un device pentru munca de birou, lectura, informare, invatare, adica sa poata oferi si solutii pentru petrecerea timpului liber/entertainment. Si se mai spune ca va avea conexiune 3G, ca device-ul poate avea mai multi useri, adica poate fi folosit de intreaga familie si va putea recunoaste un anumit user dupa trasaturile fetei prin intermediul camerei incorporate, desi altii zic ca aceasta nu exista. Se mai vorbeste si de o tastatura virtuala. Apoi mai sunt si alte lucruri noi. Apple a testat tehnologia cartilor electronice pe noul device incercand sa il faca un instrument util de cercetare/invatare pentru elevi si studenti. De asemenea se mai spune ca Apple incearca sa obtina o reducere a pretului de abonament TV pentru online de la furnizori mari de televiziune precum CBS sau Walt Disney(ABC) pentru un serviciu TV pe iTunes(posibil un iTunes live TV). Apple a mai discutat si cu o serie de publisheri pentru a cauta solutii in cea ce priveste posibilitatea de a oferi continutul ziarelor (New York Times, Wall Street Journal etc.), revistelor si cartilor pe noua platforma.

Pretul se pare ca va fi intre 700(suma pe care ar fi dispusi sa o cheltuiasca americanii pe un astfel de produs - date din mai multe sondaje) si 1200 de dolari. Vanzarile pentru noul device sunt preconizate a incepe prin martie 2010.

Pe langa aceasta lansare, la conferinta de maine, se pare ca vor mai fi anuntate alte cateva surprize, printre care si: update-ul iPhone OS 4.0, a patra generatie de iPhone, noua generatie MacBooks si iLife 2010.

De ce e important iPad-ul? Prentru mine tableta Apple poate fi instrumentul prin care continutul ziarelor si revistelor, adevaratele si cam singurele fabrici de stiri, sa treaca intr-o noua etapa. Depinde doar de ce ne va prezenta Apple.
Daca lucrurile vor fi asa cum ma astept eu peste ceva timp vom putea rasfoi, literalmente rasfoi, un ziar pe un device electronic, fara prea multe compromisuri si cu cateva lucruri bune in plus. Iar asta nu cred ca inseamna "moartea printului" cum o prezic unii din domeniu media.

Printul in ziua de azi inseamna in primul rand redactia de stiri, adica fabrica de informatii. Asta e valoarea cu adevarat importanta din definitia "printului", nu hartia(suportul) prin care informatia este livrata. Trecerea, din punctul meu de vedere, de la "old media" la "new media" pentru "print" e asemanatoare cu cea care s-a intamplat in fotografie acum ceva vreme. A murit fotografia odata cu aparitia aparatelor de fotografiat digitale? Au disparut fotografii specializati? Nu. Fotografia s-a transformat/upgradat in concordanta cu noile tehnologii si noile nevoi ale consumatorilor. La fel se va intampla si pentru presa scrisa. Ea nu va muri, ci va trece intr-o noua etapa, una mult mai ampla, mai creativa si implicit mai profitabila.
Daca lucrurile vor fi asa cum preconizez atunci ziarul/revista:
- Va putea fi furnizat exact in luna/saptamana/ora/minutul/secunda anuntat/a.
- Layout-ul va fi mult mai dinamic, fresh, chiar si in 3D etc.
- Ziarul/revista va putea fi citita in mai multe moduri(-in format print, rasfoind pagina cu pagina, -in format online-scroll etc.), customizat pentru fiecare cititor.
- Informatia va putea fi livrata si citita in timp real(alerte, update-uri la articolele din editia de la prima ora etc.).
- Articolele din publicatie vor putea contine si galerii foto sau materiale video, cea ce aduce un plus major presei scrise, lipsita in acest moment de un astfel de instrumente, fapt ce va duce ulterior la scaderea importantei tv-ului in obiceiurile de consum ale cititorilor.
- Reclamele vor putea fi mult mai dinamice(flash-video bla bla bla), sa contina o galerie foto sau un filmulet, pot fi de forma unui spot tv. Publisheri vor putea oferi advertiserilor posibilitatea de a face mult mai multe campanii targetate(care sa tinteasca exact core grupul urmarit), cu rezultate mult mai exacte ca pana acum.
- Vor putea fi oferite si optiuni de share, download si upload pe internet/social media(email, instant messaging, forum, weblog, social blog, wikis, podcasts, picture-sharing, ,music-share, video, livecasting, rating, bookmarking etc.) a unor articole.
- De asemenea, daca un ziar sau o revista achizitioneaza drepturile de difuzare a unui eveniment(sportiv sa zicem) atunci s-ar putea crea optiuni de conectarea tabletei la tv(unul din ele) si viziona acel spectacol direct pe ecranul televizorului la calitate HD via internet. In cazul in care reporterii sunt la o conferinta de presa a guvernatorului BNR, sa zicem, atunci acestia ar putea transmite prin platforma publicatiei streaming video gratuit catre toti cititorii direct pe ecranul televizorului lor, monitor sau a altui device.
- Plus alte zeci de optiuni neexplorate/neaccesate pana acum de "print".

In plus, pentru publisheri ar disparea costurile cu hartia(centru de cost important in acest moment pentru ei), s-ar reduce costurile cu distributia etc.. Binenteles ca vor aparea si alte costuri noi, insa acelea inseamna investitie in tehnologie si pot fi amortizate mult mai eficient.
De asemenea, cum costurile pentru publisheri vor scadea, si pretul pentru o editie sau un abonament ar scadea semnificativ. Asta in beneficiul utilizatorului final.

Sa vedem ce ne rezerva insa primul produs cu adevarat interesant pe aceasta noua piata, pentru ca Kindle a fost doar o simpla incercare nereusita.

Pentru a avea succes cu un produs nou trebuie sa vii cu o serie larga de beneficii pentru utilizator/consumator astfel incat sa satisfaci si cele mai sofisticate dorinte. Unele dintre ele, pentru un produs de asemenea tip, si importante as mai adauga, sunt urmatoarele: un produs cu capacitate mare de mobilitate, portabil, care sa permita accesul rapid si usor la informatie si entertainment, cu un ecran pe care sa se poata lucra cu usurinta, simplu de folosit, care sa ofere o circulatie rapida si diversa in cadrul aplicatiilor, un design atragator, usor minimalist, user frendly, conexiune la internet, care sa contina ultimele tehnologii si care sa ofere o varietate larga de optiuni si aplicatii atat pentru zona de business cat si pentru cea de leisure.

Personal, cred ca Apple va satisface aceste nevoi si sunt convins ca ii va convinge pe potentialii cumparatori ca pretul este unul corect, iar asta se va putea vedea cel mai usor din vanzari.
Si as mai vrea sa pariez pe faptul ca strategia pe care au adoptat-o cei de la Apple va duce compania in primele doua ale clasamentului IT. Cu produse ca Mac, iPod, iPhone, iSlate vor ajunge sa domine o piata in care marii jucatori au uitat ca trebuie sa inoveze constant.

Va fi iPad/iSlate noua directie pentru produsele "print"? In cursul zilei vom afla primele detalii.

2 comentarii:

Unknown spunea...

Gabi te-ai documentat ceva si ti-a iesit ceva foarte misto. Dar pe mine toata chestia asta ma face sa ma gandesc ca Big Brother is watching us...

Oricum, despre presa scrisa s-a scris ca va disparea cand a aparut radioul, cand a aparut tv-ul si acum iar se spune ca va disparea din cauza fluxului de informatie de pe internet. Eu cred ca am fi mai saraci fara ziare, asa cum le stim acum, si sper din tot sufletul sa gresesti...

Unknown spunea...

Nu as vrea sa ma gandesc la faptul ca “Big Brother is watching us...”.
Asa cum ziceam si in articol nu cred ca presa scrisa va disparea. In timp va disparea suportul prin care aceasta se transmite, adica hartia, si atata tot. Presa scrisa e, din punctual meu de vedere, adevarata si singura fabrica de stiri. Ea e furnizorul de informatie. Nu cred ca are cum sa dispara un mediu atat de important si vital.
Ziarele pe suport de hartie, asa cum le stim noi azi, vor ajunge o nisa foarte mica, cam cum e fotografia print astazi, cred eu. Hartia de ziar e un suport invechit care nu poate fi dezvoltat in concordanta cu nevoile consumatorilor. De aici vine problema.
Noul suport digital va permite presei scrise, asa cum notam si in articol, o sumedenie de noi oportunitati de dezvoltare. Atat de multe incat am convingerea ca presa scrisa va intrece, pe un termen mediu si/sau lung televiziunea. Lucru pe care multi nu-l cred si pe tema caruia mi-am mai luat si o sa imi iau in continuare “suturi” in discutiile legate de aceasta idee, insa eu cred cu tarie ca noile inovatii tehnologice vor face din presa scrisa cel mai important jucator pe piata media.
Din punctul meu de vedere presa scrisa are cele mai mari atuuri si oportunitati de dezvoltare dintre toate mediile de comunicare. Unele dintre argument le-am notat chiar in articol. Singura problema, din punctul meu de vedere, tine de momentul in care vom trece la noile tehnologii, dar asta e doar o chestiune de timp.
Eu cred ca ar trebui sa ne bucuram ca ziarele se transforma. Plus ca in felul asta vor fi mai putini copaci taiati, deci si presa scrisa devine eco.