sâmbătă, 15 martie 2008

Prostit obligatoriu











Dupa atata fotbal, ma intorc la economie.
Astazi iar am chef sa ma iau de conducatorii nostri mult iubiti.
Probabil ca stiti si voi ce discrepanta este intre omul de rand si omul bogat si nu cred sa spun o noutate cand afirm ca in Romania nu exista clasa de mijloc.

La noi sunt doar bogati si saraci.
Sunt extrem de putine cazuri in care gasim oameni capabili sa duca un trai normal. In Romania, ori esti putred de bogat si nu ai grija zilei de maine, ori esti un om care trebuie sa munceasca 8-9 pe zi pentru a-si asigura minimul necesar. Nu prea avem oameni de mijloc care pe langa un job sa isi intretina si o mica afacere care in timp sa devina profitabila si sa ii permita o pensie linistita.

Pentru ca dragii mei, din pacate, daca doriti sa aveti o pensie cat de cat decenta si sa nu va milogiti la cozi infernale precum batranii din ziua de azi pentru o reteta compensata sau un revelion ieftin va trebui sa va asigurati singuri bugetul necesar unui trai normal, daca o mai sti cineva ce inseamna aia.

Si stiti de ce va spun asta? Pentru ca in momentul asta pensiile private sunt o mare minciuna. Nu va spun acum ca vom ajunge la cazuri gen Caritas sau F.N.I.
Alta este "smecheria".
Nu am ajuns atat de negativist incat sa cred ca proiectul asta ciudat e o conspiratie de la bun inceput. Nu, nu spun asta. Spun doar ca acest sistem are "bube" majore si pun aceste "bube" pe seama incompetentei celor care ne conduc.

Vorbim, deci, de pensiile private care sunt, pentru cei care nu stiu acest lucru, un fel de test al Uniunii Europene pe seama tarilor sarace din Est. Spun un test pentru ca acest sistem nu il veti intalni in nicio tara din vestul Europei.

Dar sa trecem mai departe pentru ca am mai fost cobai, stim cum e si cred ca asta e rolul nostru, al romanilor, pe pamant. Mari regrete nu putem avea atata timp cat am trait inca din cele mai vechi timpuri ca slugi ale altora mai "destepti" sau mai "smecheri".
Asumandu-ne acest rol de cobai, ne asumam binenteles si rolul de prosti pentru ca punem in aplicare o norma fara sustinere reala.

Si teoria e cam asa, daca omul(mai putin prost) nu vrea sa adere benevol la un sistem privat de pensii hai sa il obligam.

Ok, ne-au obligat si am aderat, ca nu aveai cum sa nu aderi. Ne-au obligat cei putrezi de bogati si am oderat noi, cei saraci, c-asa e'n tenis.
Dar nici macar atunci cand ne-au bagat pumnul in gura n-au fost in stare sa ne ofere un dram de protectie care sa ii poata oferi omului sarac sansa de a nu fi asuprit.

Pe scurt, gandindu-se cum sa implementeze acest sistem, politicienii nostri in loc sa ceara fondurilor de pensii, prin legislatie, un randament peste nivelul inflatiei au impus fondurilor doar garantia relativa(si atentie spun relativa) de performanta care obliga fondurile sa obtina randamente peste limita inferioara(iarasi atentie) a unui prag, calculat in functie de media rezultatelor de pe piata.
Daca fondurile performeaza sub acest prag in mod repetat(nu se spune de cate ori trebuie sa "performezi"), atunci acesta/acestea intra in procedura de administrare speciala.

In Romania, pentru ca procedura difera de la stat la stat, procedura de administare inseamna un fond de garantare(realizat tot din banii contribuabililor) care ar trebui in mod normal sa acopere pensiile celor care au aderat la un fond neperformant, dar care nu a fost inca creat.

Despre fondul de garantare nu vreau sa vorbesc pentru ca mi-as aduce aminte de afacerea F.N.I.si am intra intr-o alta discutie.

Revenind la problema principala va spuneam ca statul nu a inclus in legislatie obligativitatea pentru fondurile de pensii de a obtine randamente peste inflatie, cea ce inseamna ca daca conducatorii statului si companiile de administrare a fondurilor de pensii sunt neperformante cei care sufera sunt contribuabilii.

Adica, daca statul are inflatie mare(v-am mai spus cum a stat treaba cu inflatia din Romania si in alte posturi, si am sa va mai povestesc ceva mai tarziu inca o chestie), iar fondurile au randamente scazute cel care pierde este contribuabilul la fondul de pensii.

Oricum randamentele rar ajung la 8-10%. Sa nu va inchipuiti ca veti avea sansa unui castig frumos de pe urma acestei inginerii, desi multi jucatori de pe piata se lauda cu randamente medii anuale de 10%-12%(vezi momentul in care un "agent de marketing" a incercat sa iti "vanda"-buna gluma asta- o pensie privata obligatorie).

Ca sa va dau un exemplu, va prezint cazul meu. Mie cand agentul(nu-i spun numele ca se supara) mi-a "vandut" o pensie privata, singurul lui argument de vanzare a fost ca randamentul mediu pe ultimii 5-6 ani(parca) este de 10%, iar in "anii fericiti" acesta poate ajunge la 12-14%.

Faptul ca, accidental, fondurile pot atinge intr-o luna, nu intr-un an cum credea el, randamente de 10% nu il neg, insa vorbim de randament lunar nu anual.
Cand am incercat sa il fac sa imi explice cum poate sa imi demonstreze ca asta e randamentul la finalul unui an, ING in cazul de fata, mi-a spus ca asa i-a zis seful si ca daca vreau ii poate cere detalii si pe care ulterior sa mi le trimita.
Zis si facut.
Am asteptat un email cu informatii si am primit in schimb un telefon de la "agentul meu de marketing” care mi-a explicat ca nu imi poate demonstra nici seful afirmatia referitoare la randamente anuale de 10% sau peste, insa ar trebui sa stau linistit pentru ca ING este o companie mare, profitabila si cu experienta in domeniul pensiilor private plus alte blablabla-uri.

Cum oricum eram obligat sa ader la un fond de pensii, cum din toate relele alesesem ING ca cel mai mic rau si cum "agentul de marketing" era si este in continuare o cunostinta simpatica, am aderat ca orice alt bun roman, platitor de taxe si impozite.

Ii multumesc si pe aceasta cale "agentului" meu pentru sinceritate, desi uneori impinsa de la spate.
A fost singura bucurie, pentru mine, in momentul semnarii actului de capitulare si sansa lui de a mai pune un leu la comisionul(pe care nu vi-l spun) oferit de compania ING. Pentru ca altfel, daca ar fi continuat cu tampeniile de pe scriptul de vanzare, ar fi avut mari sanse de a-si pierde un client pentru portofoliul si comisionul aferent, iar eu as fi mers catre un alt om, agent de marketing ING.

Si pentru ca va spuneam mai devreme ca statul roman nu a impus fondurilor de pensii obligativitatea de a obtine randamente peste inflatie si va promiteam, de asemenea, o discutie despre inflatie, as vrea sa va povestesc cam ce mai debiteaza ei, conducatorii, pe tema asta.

Anul trecut, prin vocea gurului-guvernator, BNR isi fixase ca tinta clara pentru anul 2007 un nivel al inflatiei de 4% plus minus un punct procentual. In plus, in ultimul raport asupra inflatiei, publicat la inceputul lunii februarie, BNR a revizuit in crestere cu 1,6%, prognoza de inflatie pentru anul 2008 de la 4,3% la 5,9%, iar pentru decembrie 2009 estimeaza o inflatie anuala de 3,9%.

Mai zilele trecute, mister(pe romaneste) prezident, in una din multele lui iesiri populiste ne spunea ca "in 2007 obiectivul nostru de inflatie a fost 4,8%, dar din nefericire(spune el), am atins 5,5% din inflatia anuala:
„In 2008 ne-am propus o inflatie de 4,5%, dar, din cauza efectelor evolutiei mediului de afaceri international, am corectat acest obiectiv la nivelul de 5,5%. Pentru anul urmator(adica 2009) ne-am propus un obiectiv de 3,8%".
Declaratie oficiala a misterului prezidenial in cadrul Forumului Romano-Suedez.

Ca presedintele tarii, atunci cand vorbeste de inflatie, nu este pe aceeasi lungime de unda cu guvernatorul BNR nu ma surprinde si nici nu imi provoaca vreo reactie, e deja o obisnuinta ca presedintele nostru sa aibe alte pareri fata de cei care controleaza evolutia starii natiunii romanesti.

Numai ca ambele variante nu sunt in concordanta cu datele oferite de statistica asupra inflatiei din 2007. Daca ne luam dupa datele oferite de Institutul National de Statistica, inflatia de la finele anului trecut a urcat pana la 6,57%. Si diferentele sunt mari. De la 5,5 % si 5,9% pana la 6,57%e totusi o diferenta substantiala.

Cat despre previziuni, nici nu vreau sa ma gandesc. Daca ei, adica presedentia si BNR-ul, in februarie-martie 2008 nu pot sa prezinte realitatea asa cum este ea, adica niste cifre din 2007, atunci previziunile sunt facute doar de dragul de a spune ceva si de a parea interesant, luptator, biruitor si cunoscator.

Si daca ei tot sunt netrebnici in controlul inflatiei de ce macar nu sa se chinuie sa adauge in legea pentru pensiile private obligativitatea randamentelor peste nivelul inflatiei. Eu cred ca nici macar nu le-a trecut prin cap ca ar trebui sa ia in calcul si aceasta minima protectie, pentru ca omul de rand sa poata obtine la finalul unei vietii in campul muncii macar cea ce a agonisit de-a lungul timpului.

Si problema cred ca e in functie de interes pentru ca bancile, atunci cand vrei sa obtii un credit, tu - om de rand, iti iau in calcul riscurile unei fluctuatii si te obliga sa platesti o dobanda variabila in functie de indicatorii BUBID-BUBOR, plus alte 10.000 de taxe rasarite ca ciupercile dupa ploaie.
Functionarii statului atunci cand negociaza niste pensii pentru poporul care i-a ales NU. C-asa e'n tenis.

In schimb daca cel mai inalt om din stat isi ia un credit la o banca, Banca Agricola sa zicem, are binenteles parte de o dobanda mega preferentiala si, dupa cateva luni, isi sterge datoria lui si a altor prieteni printr-un decret dat de functia detinuta.
C-asa e'n tenis.

Coreland cele doua date, inflatia si randamentul fondurilor de pensii private, va las voua placerea sa va analizati singuri posibilitatea unei pensii linistite, ca cele din reclamele ce ne bombardau in lunile trecute pe toate canalele media.
Dar de ce spun eu linistita, ca linistita sigur nu va fi. Nici macar nu va fi egala cu contributia de-a lungul timpului la fondul de pensii.
Cei care acum isi primesc inapoi de la stat(dupa procese indelungate) o parte din banii depusi sarguincios luna de luna la C.E.C. pentru o Dacie 1300 stiu cum lucreaza sistemul.

Din pacate in tara asta, ca aici traiesc, am trecut de la optiunea de a fi prostit(vezi cazurile Caritas si F.N.I.) la obligativitatea de a fi prostit(pensiile private).

Acum statul a ajuns sa ma oblige sa fiu prostit.

4 comentarii:

Unknown spunea...

bai schimba-ti culorile ca ma dor ochii. am citit doar primul paragraf si n-am mai rezistat. Am mai vrut sa-ti spun de mai multe ori, dar niciodata n-ai scris atat de mult asa ca m-am chinuit pana aucm sa citesc asa...incearca sa citesti cap coada articolul asta, la fel cum o fac cei care intra pe pagina, si zi-mi daca iesi intreg de aici...

Unknown spunea...

Ce nu fac eu pentru cititorii mei ?

Unknown spunea...

Incercam si eu sa fiu "ecologic" !

Unknown spunea...

mult mai bine :)