luni, 2 aprilie 2007

Politica rablelor.



Printre certuri politice, mondene si naiba mai stie de care, saptamana trecuta ne-a rezervat si cateva stiri cu adevarat importante. Una dintre ele chiar mi-a atras atentia si face referire la celebra noastra “taxa de prima inmatriculare”.
Comisia Europeana a trimis un avertisment Romaniei pentru mentinerea taxei mai sus amintita si imediat cei 10.000 de specialisti si analisti ai Romaniei au sarit prin intermediul posturilor tv, in special antena 3 si realitatea, la talkshow-uri siropoase in carca premierului pentru incapatanarea cu care acesta sustine aceasta taxa si pentru modul in care ”incalca normele europene".

Analizand din afara cercului politic disputa dintre Comisie si Guvern se rezuma astfel : Comisia europeana sustine, plecand de la principiu de baza al Uniunii Europene – spatiul unic – piata unica – ca nu poti impune pentru un automobil vechi de 5-6 ani care respecta normele de poluare Euro 2 taxe de aproximatin 3-4 mii de euro, in timp ce pentru o masina Dacia (care nu respecta nici macar normele Euro 1) din anii 80 nu se impune nicio taxa.
In balanta, premierul sustine ca aceasta taxa este una protectionista, prin care se incearca limitarea importului de masini second-hand, evitand astfel transformarea “parcului” auto romanesc intr-o groapa de rable vest-europene. In plus, premierul adauga si factorul poluant al acestor masini sustinand ca interesul guvernului Romaniei este acela de a avea “masini de ultima generatie cu un grad de poluare redus nu masini nesigure si poluante”.
Argumente de ambele parti insa o singura lege si cum sa faci sa-i impaci pe toti?
Din punct de vedere al poluarii nu cred ca o amarata de masina la mana a doua este problema cand pe strazile oraselor noastre inca mai circula nestingherite mii de camioane, autobuze si tiruri de pe vremea perioadei de “aur”.
Dar daca e sa vorbim de importul de masini second hand tin sa-i dau dreptate premierului(un bun cunoscator al lumii auto). O taxa ca aceasta te protejaza de invazia rablelor europene. Ca exemplu, Polonia dupa aderarea la Uniunea Europeaza din 2004, neaplicand niciun fel de taxe la masinile din import, s-a confruntat cu o puternica infuzie de rable din vest. Nu mai putin de 900.000 de exemplare, majoritatea provenite din Germania au fost inmatriculate in tara vecina. Ca un alt punct de reper, in 2003 in Polonia fusesera inregistrate doar 86.000 de masini second-hand.
Un alt exemplu sunt castravetii de la sud care la fel ca polonezii, neavand un premier la fel de mamaligar ca al nostru si care sa cunoasca lumea auto au renuntat la toate taxele de import. Rezultatul? In aproximativ 60 de zile de la aderare s-au inmatriculat 40.000 de masini second-hand, in timp ce piata de masini noi a scazut pentru prima data in ultimii 5 ani, vanzarile situandu-se in jurul sumei de 9.000 de unitati.
In Romania, in cele aproape 3 luni de zile de la aderare, mentinand taxa de prima inmatriculare pentru masinile second-hand vanzarile de masini noi au mentinut trendul ascendent, iar vanzarile de masini second-hand au suferit o mica scadere.
Ca e bine sau nu, asta tine de fiecare. Unul care nu are 10.000 de euro pentru o masina si isi doreste cu ardoare una ar putea spune ca aceasta taxa este nepotrivita in timp ce altii, pietoni, neinteresati de achizitia unei masini sau oameni care isi permit o masina noua, etc. ar putea sustine taxa. Eu personal sunt PENTRU. Nu pentru ca imi permit una noua, dar vazand "cifrele" nu mi-ar placea sa ajung sa locuiesc intr-o tara importatoare si purtatoare de second hand (vezi antecedentele cu haine la mana a doua) si in acelasi timp groapa de gunoi a Vest europenilor--- totul “doar” pentru ca avem o putere de cumparare mult mai mica decat a celor din vest.
Toata chestia asta cu taxa de prima inmatriculare mi-a aratat ca daca se vrea si daca mai si stii cu ce se mananca domeniu respectiv, chiar se poate.
Si va mai zic ceva. Daca va exista in viitorul apropiat sau indepartat un guvern in care dl. Tariceanu sa fie propus pentru ministerul Transporturilor s-ar putea sa ma duc si eu, intr-un final, la vot. Sau daca va propune cineva un guvern cu oameni de afaceri competitivi pe fiecare minister ( Ex. Neconcludent Calin Popescu Tariceanu – Transporturi, Adrian Porumboiu – Agricultura, Mircea Geoana – Afaceri Externe, Mugur Isarescu – Finante, etc.) as putea fi, exagerand putin, unul dintre sustinatorii fanatici.
Cat timp insa la posturile ministeriale au acces toti spagarii si necunoscatorii, mai astept. Poate vine si vremea unor oameni specializati. Si poate se prind si partidele noastre ca e nevoie de oameni capabili.