sâmbătă, 21 iunie 2008

Romania la Euro









La momentul la care scriu acest post Romania si-a incheiat evolutia la Euro.
Intr-o grupa cu Olanda, Italia si Franta, am reusit sa adunam 2 puncte dintr-un egal, asa cum a fost si scorul, 0-0 cu Franta, adica un meci in care ne-am bagat cu fundul in poarta si un 1-1 cu Italia, un meci in care ne-am creat totusi cateva ocazii.
Dupa aceste doua meciuri parea ca Romania are o mare sansa de a merge mai departe dintr-o grupa cu 3 echipe foarte puternice.

Numai ca a venit meciul cu Olanda, un meci fara insemnatate pentru olandezi si un meci decisiv pentru noi. Un meci in care olandezii au vrut sa ne lase insa noi n-am putut sa atacam. Un meci in care noi am atacat cu 2-3 maxim 4 oameni. Rezultatul il stiti si voi, 2-0 pentru olandezi. Si cum la meciul Italia - Franta scorul a fost 2-0 pentru italieni, noi am plecat acasa lasandu-i pe italieni sa mearga mai departe.
Dupa meci, ca mai de fiecare data, am vazut multi judecatori ai lui Piturca. Unii strang semnaturi sa-l demita, altii ii cer demisia deschis sau ii judeca selectia pentru Euro, echipa de start, tactica, schimbarile si frica de a ataca.

Nu stiu cum naiba se face, dar parca oamenii care il critica acum ii pupau talpile acum cateva luni pentru calificarea la Euro. Acum vin si il critica ? Cam dubios.
Nu zic ca n-a gresit, insa chestia asta cu demisia mi se pare ridicola. Totusi, sa nu uitam amanunte importante. Omul asta ne-a calificat la ultimele 2 campionate europene la care Romania a fost prezenta. Si daca le numarati nu sunt asa multe. In plus de asta noi nu suntem o super-echipa. E deja o performanta ca am reusit sa ajungem aici, iar cele 2 rezultate de egalitate in fata a 2 echipe importante pentru fotbalul mondial sunt o performanta. Am jucat totusi cu Olanda, Italia si Franta nu impotriva Irlandei de Nord sau Cubei.

Mi se pare total gresita aceasta atitudine si nici nu prea inteleg foarte clar motivele.


Sunt de acord cu cei care afirma ca trebuia sa fie in lotul pentru Euro si Bratu, un jucator de viteza, in conditiile in care Romania a stat cu fundul in poarta la acest Campionat European. Dar haideti sa vedem si argumentele lui Piturca.
El nu il cunoaste pe Bratu, iar intre Marius Niculae si Bratu, la filozofia pe care o are Piturca despre fotbal, ca sa-i citez pe toti comentatorii mancatori de ..... care apar pe la tv sa-si dea cu parerea, din "10 cazuri l-ar convoca de 9 ori" pe Marius Niculae. Si in plus de asta sa nu uitam ca jucatori de asa zisa viteza sunt si Marica si Daniel Niculae, asa incat e posibil ca antrenorul nationalei Romaniei sa fi considerat ca postul atacantului de viteza e acoperit prin cei doi "internationali". Probabil l-a ales pe Marius Niculae si pentru ca nu avea in lot un atacant de careu puternic. Problema aici a fost insa ca Romania n-a atacat si astfel Mariusica al nostru n-a prea avut ocazia sa atinga mingia la Euro.

Sunt de acord cu cei care spun ca Piturca a cam gresit echipa de start si schimbarile, dar asta tine de multe ori de tactica pe care o folosesti. A gresit tactica si echipa de start in viziunea celor care vroiau sa vada o Romanie care sa atace, si asta numai dupa meciul cu Olanda. N-am vazut pe nimeni sa critice tactica si formula de start a Romaniei dupa meciul cu Franta sau cu Italia. Numai dupa meciul cu Olanda au aparut critici la adresa lui Piturca. Si asta nu e deloc ok. Daca Italia facea 0-0 sau 1-1 cu Franta , Piturca era erou si tactica lui ultra defensiva o tactica geniala. Pentru ca noi si daca am fi jucat 10 zile cu Olanda tot nu le-am fi putut da gol atat timp cat in toate cele 3 meciuri nu am atacat cu mai mult de 4 jucatori jumatatea adversa - in timp ce Turcia in minutul 87, la 2-2, ataca jumatatea cehilor in 9 jucatori de camp, iar Rusia la 2-0 cu Suedia pleca pe contra atac in ultimul sfert de ora cu 5 jucatori. E adevarat ca ei(rusii si turcii) au jucat fotbal si noi nu, insa nu trebuie sa neglijam faptul ca turcii au jucat in grupe impotriva elvetienilor, cehilor si portughezilor, iar rusii impotriva Spaniei, Suediei si Greciei in timp ce noi am fost intr-o grupa in care erau 3 favorite la castigarea trofeului. E o mare diferenta.

Nu sunt de acord, in schimb, cu cei care afirma ca Piturca : "nu l-a jucat pe Mutu pe postul lui", ca i-a cerut sa se si apere, ca "la folosit pe Florentin Petre" sau din contra ca "l-a folosit pe Banel Nicolita". Din punctul meu de vedere, un jucator de atac e obligat sa faca si faza defensiva(si aici va pot da milioane de exemple) si nici nu cred ca alternanta intre Florentin Petre si Banel Nicolita a fost una gresita atata timp cat in Romania nu exista alte variante pentru postul de mijlocas lateral. Ganditi-va numai la faptul ca Romania nu are mijlocasi de banda. Fotbalul nostru nu produce asa ceva. Produce fundasi, mijlocasi centrali(defensivi in special) si intr-o oarecare masura atacanti, dar nu si mijlocasi de banda.
Si astfel, in conditiile astea, Piturca a fost obligat sa foloseasca "munitia din dotare": pe "Banel" pentru arat terenul si pe "Pitic" pentru o oarecare creatie(patrunderi si centrari) pe faza ofensiva.
Cred insa ca Piturca a gresit folosindu-l pe Daniel Niculae in detrimentul lui Marica. Asa cum ii vad eu pe cei doi, Marica mi se pare mai tehnic, cu un control al balonului bun si cu un sut mai periculos decat al lui Daniel Niculae. Insa si opinia asta a mea este doar o speculatie atata timp cat la Euro Marica nu a jucat niciun minut si n-am putut vedea, macar cateva minute, daca diferenta pe care o vad eu intre Marica si Daniel Niculae e una reala.
Sunt de acord ca la meciul cu Olanda tactica lui Piturca a fost gresita, insa si aici am un mic comentariu mai mult sau mai putin pertinent.

Am impresia ca lui Piturca ii este frica sa piarda la scor si mai cred ca nici nu digera prea usor o infrangere la mai mult de 2 goluri diferenta. L-am vazut antrenand de-a lungul timpului si in niciun moment al carierei lui de antrenor nu a imprimat echipelor lui un fotbal ofensiv(e un fel de Cartu care a avut norocul sa antreneze mai mult echipe mari decat echipe care lupta pentru "evitarea retrogradarii"), desi, ironia sortii, in perioada in care a activat ca jucator a fost atacant, un atacant baftos. El, asa cum il vad eu, ca antrenor, e unul care isi aseaza atent echipa in teren pentru a nu crea spatii adversarilor si se bazeaza foarte mult pe talentul jucatorilor din atac sau pe noroc. Si mai cred ca motto-ul lui in antrenorat este : Ne aparam si in cazul in care avem "bafta" marcam si noi un gol si castigam meciul. "Daca nu, e bun si un egal, nu?".
De aceea cred ca Piturca nu poate fi acuzat de tactica gresita. Asta e filozofia lui si asta joaca. Daca vroiam sa nu mai fim acuzati de toti europenii ca facem anti-joc ne luam antrenor ofensiv la nationala inainte de Euro.
Nu cred ca a fost nimeni atat de naiv inainte de Euro incat sa creada ca Romania va juca ofensiv.
Recunosc ca mi-ar fi placut mai mult sa iesim de la Euro pierzand toate cele 3 meciuri la scor(3, 4 goluri diferenta), dar jucand fotbal si fiind aplaudati de spectatorii neutrii insa asta e doar parerea mea. Va dati seama ce ar fi facut atunci acuzatorii de azi ai lui Piturca, daca ei azi vor demisia antrenorului nationalei dupa 2 egaluri si o infrangere ?
Dar asa e cu deontologii fotbalului romanesc.
Si oricum asta e problema fotbalului romanesc la general. Nu numai la nationala. Ati vazut vreodata vreo echipa romaneasca sa joace ofensiv in meciurile in Europa ? Cu siguranta ca nu. Si chiar in istoria noastra, noi inca din cele mai vechi timpuri si pana azi tot ce-am facut de-a lungul timpului a fost sa ardem holdele, sa ne retragem in munti si sa asteptam sa moara dusmanii si sa le slabeasca fortele pana la intalnirea din vagauna in care ne-am baricadat.
Regretele pe care le avem acum sunt datorate intregii strategii, nu doar de strategia meciului cu Olanda. Daca ai imprimat un joc ultra defensiv echipei e foarte greu, aproape imposibil, sa ii impui, intr-un singur meci, sa joace ofensiv impotriva uneia dintre cele mai bune echipe de la acest Euro.
Trecand peste analiza fotbalistica, mi-a placut ca la acest Euro au fost prezenti mii de romani care au mai schimbat oarecum imaginea aia de tigani pe care o avem in Europa. Aici cred ca i-am surprins placut pe cei prezenti la meciurile Romaniei. Si mi-a mai placut ca suporterii romanii, desi multi dintre ei imbracati ca de carnaval, au facut atmosfera si i-au sustinut pe tricolori pana la final.
Una peste alta pot sa zic ca a fost un Euro multumitor pentru mine.
Bravo Romania !!!

5 comentarii:

Anonim spunea...

2 puncte din grupa asta e o superperformanta.se putea si mai mult, da asta nu sterge cu nimic aceasta realizare.multumim ROMANIA !!!!!!! :)

Anonim spunea...

ce am inteles eu din articolul asta e ca romania a plecat deja invinsa la euro. iar astea doua puncte trebuie acum sa le privim ca pe o pronie cereasca.

nu stiu cum ai vazut tu meciurile romaniei, eu stiu doar ca m-am enervat cumplit la meciul cu franta, cel mai urat meci vazut de mine in ultimii ani, mai urat decat multe meciuri ale lui Dinamo. meciul cu italia a fost o surpriza, chiar a parut atunci ca romania stie sa joace fotbal. a fost meciul care a dat iluzii tuturor romanilor, iluzii spulberate apoi, in buna noastra traditie, in meciul cu olanda. poate cel mai rusinos meci facut de romania vreodata. am jucat atat de prost, incat am avut impresia ca jucam cu banii italienilor pusi intr-o valiza in vestiar.
oricat de defensiv antrenor ar fi piturca, oricat de pasiva ar fi mentalitatea noastra, NU E POSIBIL sa nu incerci sa ataci cand olanda are 2-0 si nu mai ai nici o sansa sa te califici la scorul asta. orice handicapat de antrenor, un oligofren din divizia z, baga 2-3 atacanti pe final. imi pare rau, dar eu nu pot fi multumit de meciurile romaniei si de rezultatele obtinute. pana la urma, facem ce facem si ne intoarcem la declaratiile lui boloni: "romanii nu au facut nimic niciodata, pentru ca se multumesc cu putin". ei bine, in cazul asta nu vreau sa fiu roman.

Unknown spunea...

Ma Sorine,
Intr-un fel te inteleg. Te asteptai la mai mult, insa cred ca supraevaluezi nationala noastra.
Gandeste-te ca noi n-am fost, nu suntem si nici nu vom fi vreodata vreo super-echipa sau super-putere in fotbal.
Gandeste-te ca in ultimii ani am fost mediocrii si jucand la Euro intr-o grupa cu Franta, Italia si Olanda era de asteptat ca jucatorii si antrenorul sa ia decizia de a se arunca cu fundul pe linia portii. Nu cred ca a fost vreunul care sa se fi gandit in vreo secunda din cele aproximativ 16.200 jucate la Euro 2008 ca ar trebui sa mai si urce din cand in cand in atac.
Numai uita-te la meciuri. In nicio secunda din cele 3 meciuri jucate noi n-am atacat cu mai mult de 2-3 jucatori poarta adversa, hai sa zic maxim 4. Niciodata nu am avut la vreun corner mai mult de 4-5 jucatori in careul advers. In timp ce restul de 15 echipe de la Euro au atacat cu minim 5-6 jucatori, iar la cornere pe faza de atac au folosit cel putin 6-7 jucatori.
Nu conteaza cati atacanti bagi in teren, importanta e maniera de abordare a meciului (vezi Rusia sau Turcia sau hai sa iti zic ceva mai aproape de valoarea noastra ca zice lumea apoi ca dau exemple gresite: Elvetia sau Austria. Chiar daca au pierdut au pus probleme tuturor adversarilor lor.) De-aia am si fost considerati "cea mai urata echipa de la Euro 2008".
Poti sa bagi si 10 atacanti pe teren, daca niciunul nu trece de mijlocul terenului n-ai facut nimic.
Gandeste-te cum ne-am calificat noi la Euro. Batai pe linie si la limita la echipele slabe si foarte slabe, in niciun caz la scor, doar exceptia aia de la ultimul meci jucat pe Lia Manoliu, plus un 0-0 norocos in Olanda, cand la fel am fost cu fundul in poarta, un 2-2 ghinionist la Constanta cu marea echipa a bulgariei cu b mic, un 1-0 extrem de norocos cu Olanda la Constanta si un 0-1 la Sofia in retur cu bulgarii lui stoichkov-sau cum se scrie- in care n-am jucat mai nimic.
In plus de asta ti-am zis de ce cred eu ca Piturca a jucat defensiv la 0-2. Am scris un intreg paragraf despre asta --- Am impresia ca lui Piturca ii este frica sa piarda la scor si mai cred ca nici nu digera prea usor o infrangere la mai mult de 2 goluri diferenta. L-am vazut antrenand de-a lungul timpului si in niciun moment al carierei lui de antrenor nu a imprimat echipelor lui un fotbal ofensiv(e un fel de Cartu care a avut norocul sa antreneze mai mult echipe mari decat echipe care lupta pentru "evitarea retrogradarii"), desi, ironia sortii, in perioada in care a activat ca jucator a fost atacant, un atacant baftos. El, asa cum il vad eu, ca antrenor, e unul care isi aseaza atent echipa in teren pentru a nu crea spatii adversarilor si se bazeaza foarte mult pe talentul jucatorilor din atac sau pe noroc. Si mai cred ca motto-ul lui in antrenorat este : Ne aparam si in cazul in care avem "bafta" marcam si noi un gol si castigam meciul. "Daca nu, e bun si un egal, nu?"---.
Si mai cred ca inainte de Euro toti romanii, inclusiv tu, se asteptau ca echipa nationala sa joace pe contra-atac.
Acum, ca nu ne-a iesit contra-atacul, asta e! Atat ne-am dorit si atata am primit la un Euro unde, pentru prima data de cand ma uit eu la un Campionat, fie el Mondial sau European, au castigat CEI MAI BUNI.
Sa facem acum analize despre cum puteam juca mi se pare putin jenant. Zic jenant pentru ca toti cei care fac analizele astea pastreaza coordonatele trecutului. Adica toti iau in calcul doar o echipa a Frantei slaba, un meci cu Italia norocos si o echipa a Olandei care nu are nevoie de puncte, uitand ca in alte circumstante Franta ar fi putut sa ne dea gol, Italia ar fi putut sa ne bata(ca in ultimele meciuri impotriva lor), iar Olanda ar fi jucat cu titulari si ar fi atacat inca de la inceput.
De-asta eu zic "multumesc", pentru ca cred ca stiu cam pe unde se afla fotbalul romanesc si nu imi fac iluzii de amorul artei cand ii vad pe altii (vezi pe turci sau pe rusi) jucand. Daca vrei sa stii cum au ajuns rusii sa aibe o echipa asa frumoasa uita-te ce antrenor au ( unul ofensiv), uita-te ce scoli de fotbal pentru junior au (ex. Zenit St Petersburg , dar si cele din Moscova)-facilitati, programe, stadioane, strategie etc..
Uita-te la cati bani investesc, per total, in dezvoltarea fotbalui. La fel e si la turci.
Dupa, fa o comparatie cu ce e la noi. Avem noi vreun centru de juniori la standarde inalte, vreo strategie sau un stadion “European”?
Crezi ca eu n-as fi vrut sa vad o echipa ofensiva ?
Din punctul meu de vedere e mai bine sa iti vezi lungul nasului si sa iti cunosti limitele decat sa faci declaratii populiste de genul celor ale lui boloni.
In cea ce priveste declaratia, daca este adevarata (nu stiu pentru ca nu am vazut), nu pot decat sa ii urez multa bafta lui si echipei ungariei in realizarea unei performante mai mari. Pentru ca pana una alta Romania este in primele 16(zic unii) - 24(zic eu) de echipe ale Europei, cea ce e mai mult decat “nimic”. Despre ungaria, in schimb, nu pot sa zic acelasi lucru. Cred ca mai degraba la ei se aplica treaba cu “nimicul”.
Depinde cum vezi lucrurile.
"romanii nu au facut nimic niciodata, pentru ca se multumesc cu putin" – Hm , deranjant. Depinde la ce se refera.
Pentru ca daca e sa vb. de jucatorii de fotbal, sunt multi jucatori romani care au facut mult mai multe decat a facut el, pe vremea cand juca. La fel si cu antrenorii, sunt multi care au facut mult mai multe decat a facut el pana acum in antrenorat.
Nu inteleg de ce a facut acea declaratie.
Poate a facut-o ca sa se mai bage si lumea in seama cu el, ca altfel sincer nu inteleg.

Anonim spunea...

Analiza ta e foarte corecta si pertinenta. Si e foarte adevarata, n-am nimic de zis. Nu mi-a placut insa finalul ei, partea cu "bravo romania", si aia cu un euro multumitor pentru tine.
iar boloni nu se referea numa la fotbalisti, ci la natia noastra, in general. poate eu sau tu nu ne identificam cu ea, dar piturca e un brav exponent al mentalitatii mioritice, aceasta fatalitate in fata esecului... bine, nu e caracteristic numai pentru romani, cred ca e o stare de spirit al intregului sud-est european... ne place prea mult sa nu depunem efort... acest dolce fa niente. ne complacem in mediocritate si luam drept performanta orice iesire accidentala din rutina cotidiana.

Unknown spunea...

Eu am zis ca m-a multumit pentru ca ma asteptam la mai rau. Mult mai rau.
Vezi tu, depinde de cum vezi lucrurile. Tu poate te asteptai la o comportare mai buna a nationalei, iar la final ai fost dezamagit.
Eu ma asteptam la o prestatie mai slaba si am fost surprins de rezultate, nicidecum de joc, care asa cum ai spus si tu a fost execrabil.
Eu cand am zis "Bravo Romania" si chestia cu un Euro multumitor m-am referit doar la rezultate pentru ca avem o nationala slaba si nu stiu daca in urmatorii 10 ani vom mai merge la un Campionat Mondial sau European.
Ca noi suntem o natie de dobitoci, nimic de zis. Stim lucrul asta si in plus mai si traim cu totii consecintele ce decurg de aici.

In cea ce-l priveste pe boloni, prefer sa iti zic doar atat. Si el ca si multi altii n-ar trebui sa isi dea cu parerea despre Romania si tot ce inseamna ea. In loc de pareri ne la locul lor ar trebui sa se gandeasca ca "Gloria" au obtinut-o aici, in comunism si nicaieri in alta parte. Indiferent de cum a fost, ei, cei ajutati de sistemul romanesc(asa cum a fost el), ar trebui sa-l ajute sa se ezvolte in bine nu doar sa acuze de pe margine.
Sa vina acum si sa tina lectii de moralitate dupa ce in urma cu ceva timp cand echipa nationala avea mai mare nevoie de ei au plecat doar pentru bani (vezi Sporting Lisabona) mi se pare o prostie. Poate el sa-mi vorbeasca mie de curaj ? De ce n-a avut el curajul, de care ne vorbeste acum, sa construiasca o echipa atunci cand toti isi pusesera bazele in el si a plecat ca un las dupa bani, preferand varianta mai comoda ?