Conform celor de la Reuters finala Uefa Champions League de anul trecut a generat venituri de 270 de milioane de euro. Pentru finala din seara aceasta Reuters spune ca vor fi incasari de peste 300 de milioane de euro, din care 45 de milioane va fi numai profitul obtinut de orasul gazda, Roma. Mergand pe acelasi fir, castigatoarea finalei dintre FC Barcelona si Manchester United va incasa nu mai putin de 110 milioane de euro, iar invinsa 65 de milioane de euro.
Toate aceste informatii vin intr-o zi in care, conform colegilor mei de la Ziarul Financiar, la Bucuresti primaria orasului anunta ca in maximum 2 luni de zile lucrarile la noul stadion national ar putea fi sistate, stadion pe care ar trebui sa se desfasoare in 2012 finala Europa Cup.
Conform ZF.ro constructorul Max Bogl a efectuat anul acesta operatiuni de 16 milioane de euro care nu au fost achitate, iar Primaria Municipiului Bucuresti spune ca are in bugetul pe 2009 doar 10 milioane de euro alocati acestui proiect, bani pe care urmeaza sa-i livreze.
Potrivit proiectului de executie, costul stadionului este de 140 de milioane de euro, iar lucrarile ar trebui sa fie incheiate la sfarsitul anului 2010. In 2008 s-au alocat 20 de milioane de euro pentru operatiuni, iar in 2009 si 2010 au fost programate lucrari de 60 de milioane de euro.
Si tot in aceste zile romanii se chinuie sa promoveze brandul de tara in locuri total gresite(Italia), adica in locuri unde tara are o imagine defavorabila. Spun total gresite pentru ca e un efort extrem de costisitor si dificil sa schimbi parerile negative ale oamenilor. Lucrul asta il puteti verifica pe voi insine punand in locul tarii noastre un brand care voua va displace total.
Si cand ati identificat brandul respectiv raspundeti-va la urmatoarea intrebare:
Ce poate face brandul respectiv pentru a va convinge ca este un brand care isi merita banii si atentia voastra ?
Probabil ca in cele mai multe cazuri veti raspunde NIMIC, pentru ca orice actiune a brandului nu va va convinge sa il cumparati sau sa ii acordati atentia voastra. Dar cum in general oamenii nu vor sa fie transanti , in teorie cel putin, si pentru a nu lasa loc de interpretari putem spune macar ca brandul ales de voi are nevoie de multi bani si mult timp de investit pentru a va convinge ca merita sa investiti banii si timpul vostru pentru el.
Si atunci va intreb ceva.
Oare nu ar fi mai bine ca banii investiti in Italia si in alte locuri pestrite pentru schimbarea perceptiei negative fata de romani sa fie investiti in lucruri mult mai constructive si de durata? Nu ar fi mai bine ca milioanele de euro investite anual in promovarea turismului romanesc al doamnei care viziteaza Cotroceniul in miez de noapte sa se duca catre proiecte cu succes garantat si nu in programe cu randament zero?
Unul dintre proiectele cu succes garantat ar putea fi constructia stadionului national, care pentru turismul romanesc ar fi o investitie extrem de mica in raport cu veniturile extraordinare si popularitatea care ar veni in urma gazduirii finalei Europa Cup din 2012.
Impactul pe care un astfel de eveniment il are este extrem de mare pe termen mediu si lung(ex. toate evenimentele fotbalistice organizate in ultimii ani – cireasa de pe tort Campionatul European din Germania), pentru ca vorbim de un sport urmarit cu pasiune pe toate continentele si pentru ca e vorba de a doua competitie la nivel european. Beneficiul imediat ar fi cresterea popularitatii la nivel mondial a orasului gazda ca destinatie turistica si implicit a tarii din care face parte orasul respectiv.
Apoi putem vorbi de impactul economic pe care il are un astfel de eveniment.
Conform ultimelor date financiare Finala Europa Cup 2012 ar trebui sa genereze venituri pentru orasul gazda de minim 60 de milioane de euro, suma ce poate creste in functie de echipele care vor juca finala. Adica mai bine de 40% din costul total al proiectului de executie a stadionului. Si asta inseamna doar beneficii financiare pe tremen foarte scurt, adica cele 4-5 zile dedicate evenimentului.
Mai putem vorbi de promovarea de care ar avea parte Bucurestiul si Romania in acea perioada, publicitate gratuita pe toate posturile importante din lumea intreaga nu ca cea pe care o face azi Romania platind multi bani posturilor pan-europene(ex. promovarea Romaniei pe canalul Eurosport – contract semnat zilele trecute prin care Romania isi va promova imaginea de doi lei pe posturile Eurosport).
Plus ca am avea si noi un stadion la standarde europene si multe alte chestii de-astea pozitive.
Chiar nu vede nimeni beneficiile enorme de pe urma organizarii acestui eveniment ? Chiar nu vrea nimeni din tara asta sa organizam evenimentul pe care si-l doresc aproape toate tarile est europene ?
Si al naibii daca inseamna un efort chiar asa de mare. In 5 ani am putea avea venituri numai in Bucuresti de peste 300 de milioane de euro fara sa facem nimic. Adica exact cea ce le place politicienilor romani sa faca.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu